Schibsted for Business, et oppdrag fra selveste Schibsted konsernet.
I oktober 2020 så fikk firmaet Schibsted Production AS som jeg jobber for, en forespørsel om et oppdrag om å lage en enkel og oversiktlig side over alle Schibsted sine annonseprodukter i Norge og Sverige.
Løsningen skulle leve under domenet schibstedforbusiness.com, men Norge og Sverige skal ha sine egne separerte nettsider.
Daglig leder i Schibsted Production AS spurte da meg, Kenneth Alvseike om dette i det hele tatt var mulig å få til med de ulike funksjonene som Schibsted har behov for på de nye nettsidene.
Selvfølgelig er det mulig, jeg tar oppdraget!
Jeg fikk vite at Schibsted ønsket å gå bort i fra løsningen som Ocast har laget til dem.
Da løsningen er utdatert og det tar for lang tid å oppgradere de ulike funksjonene.
Schibsted ønsket heller å kontrollere innholdet sitt selv og gjøre det til sitt egent på et dynamisk rammeverk.
Schibsted for Business sine nettsider lansert i to faser
Den første fasen som ble kalt for en light versjon, som handlet om å få over alt innholdet fra Ocast til Schibsted sine nye sider.
Light versjonen skulle også være brukervennlig og responsiv på alle plattformer.
Dette ble mildt sagt utfordrende, da vi ikke kunne hente ut eksisterende info fra Ocast sine sider, og måtte i stedet bruke copy/paste fra gammel side til ny side.
Dette høres kanskje enkelt ut, men nei.
Skandinavias største mediekonsern har over 100 annonseprodukter i flere land.
Merkevarer, lokalkontorer, spesifikasjoner om hvert produkt m.m. det var et stort arbeid vi hadde foran oss.
Med meg på laget fikk jeg med meg Lise Foss Johansen om å bistå i arbeidet om å skissere opp de nye nettsidene.
Hun hjalp også til med å flytte over all info fra Ocast til den nye dynamiske løsningen som jeg skulle bygge.
Oktober ble til desember og 150 timer senere så var versjon 1.0 ferdig.
Vi hadde fått kopiert over all info fra Ocast til den nye dynamiske løsningen.
Responsiv design og funksjonalitet var også på plass.
Versjon 2.0
Etter mange samtaler med vår oppdragsgiver om hvordan vi skulle gå frem med versjon 2.0 av Schibsted for Business, landet vi på oppstartsdato 8. mars 2021.
Designet var klart og det var vi også.
Oppdragsgiver hadde ansvaret for innholdet som vi skulle legge opp på sidene for både Norge og Sverige.
Akkurat dette viste seg med tiden å være svært mangelfullt.
Vi var ca 50 timer inne i 2.0 prosjektet, så fikk vi beskjed om at hele designet skulle endres.
Et par designere fra Schibsted Sverige hadde andre tanker om hvordan designet skulle se ut.
Tilbake til start.
Etter ca 14 dager hadde designerne i Sverige kommet frem til et forslag på hvordan designet skulle se ut.
Jeg og Lise så over designet, men vi ble nødt til å sende det i retur da designerne hadde glemt en vesentlig del.. Designet må være responsivt.
Et par dager senere ble designet korrigeret og planen var nå endelig klar!
Etter flere hundre timer inn i prosjektet så var vi nå endelig kommet til 15. juni som var vår deadline for en såkalt softlaunch.
Her skulle nettsidene skulle presenteres internt på et møte og via nyhetsbrev i Schibsted.
Responsen var at alle miljøer i Schibsted var svært fornøyd med alt arbeidet som vi har lagt ned i nettsiden.
Nettsidene er helt unike og det finnes ikke en maken nettside noe sted på nettet i dag.
August/september 2021 ble nettsidene presentert til alle Schibsted sine kunder via nyhetsbrev m.m.
Tusen takk for oppdraget, det har vært en lærerik prosess.